Kładka nad Kanałem Giżyckim w Giżycku
W dniu 25 października 2019 roku została oddana do częściowego użytkowania długo wyczekiwana kładka nad Kanałem Giżyckim w Giżycku. Mimo utrudnień i wielu nieprzewidzianych okoliczności spowodowanych unikatowym charakterem obiektu udało się pomyślnie zakończyć tak ważną dla miasta przeprawę.
Nowo wybudowana kładka nad Kanałem Giżyckim (Łuczańskim) w sposób powiązany z otoczeniem zastępuje starą, rozebraną kładkę umożliwiając przeprawę pieszych oraz rowerzystów pomiędzy centrum miasta a tzw. Wyspą Giżycką. Prosta, wpisana w istniejący chodnik forma kładki od strony centrum skręca łukowo na wysokości ulicy 3 Maja, pokonując szerokość kanału, aby po stronie zachodniej także w formie łuku w sposób zintegrowany z wybudowaną widownią łagodnie opaść w kierunku sceny.
Konstrukcja kładki to skrzynkowa stalowa belka ciągła o zmiennej wysokości, zakrzywiona w planie, utwierdzona jednostronnie. Oparta na podporach żelbetowych, posadowionych na palach.
Składa się z czterech przęseł o długościach teoretycznych: 15,55 + 32,870 + 28,080 + 15,82m oraz szerokości całkowitej : 4,66 – 6,68 m.
Długość całkowita konstrukcji stalowej wynosi 93,16m, natomiast długość całkowita obiektu z uwzględnieniem pochylni około 175m.
Dzięki skomplikowanej konstrukcji przęseł mimo braku dodatkowych podwieszeń i pylonów można było uzyskać niewielką wysokość przekroju przęsła środkowego (nad kanałem) co wraz z wypełnieniem szklanym balustrad znacząco podkreśla unikatową smukłość kładki.
Jednym z atutów kładki jest fakt zastosowania rzadko stosowanych w branży mostowej rozwiązań w postaci jednostkowych wyrobów wykonanych z najwyższej jakości materiałów m.in.:
– stal nierdzewna balustrad oraz przykryć kanałów oraz dylatacji,
– drewno tekowe jako wykończenie widowni, sceny oraz gzymsów kładki,
– wodoprzepuszczalnych nawierzchni mineralno-epoksydowych na dojściach, placu przed widownią i chodnikach,
– betonów architektonicznych podpór i widowni,
Mocno wyeksponowane materiały jak stal nierdzewna i drewno tekowe dzięki ich zastosowaniu w szkutnictwie znacząco utożsamia kładkę z przepływającymi pod nią jachtami oraz klimatem miasta Giżycko.
Wraz z budową kładki została także wykonana przebudowa instalacji odwodnienia, instalacji wodociągowych, elektrycznych i telekomunikacyjnych ponadto zostało przebudowane nabrzeże w miejscach w których byłoby to utrudnione lub niemożliwe po wybudowaniu kładki.